self marketing

Self Marketing
بازاریابی خود

اثری به یادماندنی ایجاد کنید
خدمات، محصولات
یا ایده های خود را بفروشید
روابط خود را ایجاد کنید
فروش و سرمایه گذاری کنید
با هم بررسی خواهیم کرد:
1) تعاریف خـود بازاریابی
2) گام های اساسی خود بازاریابی
3) هنـر ارائه خـود
4) چگونه افراد را متقاعد کنیم؟
5) روش های بازاریابی خود
6) خوب حالا بدرد ما هم می خورد؟

مقدمه
چرا بعضی از انسانها به هر جمعی وارد می شوند به شمع محفل تبدیل می شوند، هرچه می گویند دیگران را خوش می آید، با هر کسی صحبت کنند، جذب صحبت هایش می شود، پا به هر اداره ای، سازمانی، شرکتی بگذارند، تقاضایشان بلافاصله مورد پذیرش قرار می گیرد، در هیچ مذاکره ای شکست نمی خورند، معمولا جذابیتی در چهره و رفتارشان نهفته است که زن و مرد را به سوی شان می کشاند و مهمتر از همه حتی وقتی حضور ندارند، تعریف و تمجیدشان بر سر زبان هاست .این دسته از افراد چه چیزی در درون خود دارند که دیگران ندارند…

تعاریف خـود بازاریابی
جناب آقای دکتر پرویز درگی اینچنین می گویند:
اگر از من بپرسید “برند شخصی” را در یک عبارت توصیف کنم، شاید عبارت وارن بافت، رئیس هیأت‌مدیره‌ی برکشایر هاثوی، عبارت جامع و موجزی است، آنجا که می‌گوید: “دایره‌ی شایستگی خود را بشناسید و همواره درون آن بمانید؛ اندازه‌ی این دایره مهم نیست، اما مرزهای آن حیاتی است.” بر پایه‌ی این مدل یعنی مدل کرم ابریشم، مرزهای حیاتی چیست؟ و کجاست؟ چگونه و کی می‌توان همچون کرم ابریشم از پیله رهایی یافت و به موجودی زیبا و دوست‌داشتنی یعنی پروانه با بال و پر رنگین تبدیل شد؟ این پرسشها، موجودیت و گستره‌ی برند شخصی شما را تعیین می‌کند. اینطور نیست؟

از زبان جف بزوس ( صاحب فروشگاه آمازون)
برند شخصی تو، آن چیزی است که مردم پشت‌سر تو می‌گویند وقتی در اطاق نیستی.
برند شخصی یادگار ماندگار افکار، گفتار، رفتار و آثار ما بر جان و ذهن و دل مخاطبین است.
برند شخصی به ما کمک می‌کند تا خود را در بازار اشباع امروزی از رقبا متمایز کنیم و در جایگاهی که لیاقت آن را داریم، قرار بگیریم.
تام پیتـرز هم یک دیدگاه خوبی دارد: (از نخبگان تجارت)
وقت آن رسیده که من و شما از دنیای تجارت، برای زندگی شخصی خود درس بگیریم. فارغ از سن، موقعیت اجتماعی و تجارتی که به آن مشغولیم، همه باید اهمیت برندسازی را درک کنیم؛ زیرا هر یک از ما مدیر بازاریابی خودمان هستیم و برندی به نام “خود” داریم.
تعریف خود بازاریابی از دید دکتر محمد رضا طاهری
اگر امروز کسی در زمینه‌ی تخصص، مهارت و توانمندی که دارید به شما مراجعه نمی‌کند، باید خودتان را مقصر بدانید؛ چرا که شما احتمالاً هیچ کارت دعوتی را برای کسی ارسال نکرده‌اید.
برند شخصی، مقوله‌ای است که به شما می‌آموزد تا اولاً توانمندی های خود را بشناسید و سپس آن را به مخاطبین خود عرضه کنید و به عبارتی برای آنان کارت دعوت ارسال کنید.
یک راز از افراد موفق در حوزه کسب و کار:
ممکن است برخی صاحبان کسب و کارها به گمان خودشان در زمینه فعالیت خود موفق باشند در حالی که در مقایسه با رقبای دیگر و یا در زمینه بازار چندان موفق و صاحب نام نباشند. صاحبان این گونه کسب و کارها معمولاً درباره بازاریابی خود بی اطلاع هستند.

گام های اساسی خود بازاریابی
1) شما یک محصول هستید، پس با خویشتن خود مثل یک سازمان برخورد کنید.
2) جزء به جزء تصویری را که دوست دارید از شما در ذهن دیگران نقش ببندد، یادداشت کنید.
3) بر اساس این تصویر، عناصری را که قرار است ترویج دهید درخود تقویت کنید
4) یک منشور شخصی برای خودتان بسازید، منشوری که در آن به سوالاتی نظیر اینکه چه کسی هستید، به چه چیزی افتخار می کنید، چرا متفاوت هستید و در چه کارهایی خوب عمل می کنید، پاسخ داده شود.
5) نقل قول ها یا نکات کلیدی را فهرست کنید که مشتریان یا طرفدارنتان در مورد شما گفته اند.
6) سعی کنید هیچگاه غلط املائی یا گفتاری نداشته باشید.
7) با اطمینان قلبی با دیگران دست بدهید. هنگام صحبت کردن، رسا و با اعتماد به نفس حرف بزنید. فراموش نکنید لباستان همواره بیانگر شخصیت تان است
هنر ارائه خود
اقدامات مربوط به برند سازی پنجاه درصد بازاریابی خود است و پنجاه درصد دیگر آن، هنر ارائه ی خود است که مقولاتی نظیر متقاعد سازی، تاثیرگذاری، نفوذپذیری، هنر ایجاد ارتباط و تمایز را در بر می گیرد. در واقع اقدامات برندسازی اقداماتی است که شخص بر روی خود انجام می دهد و هنر ارائه خود کارهایی است که شخص در آن ها بر بازار هدف متمرکز می شود.
چگونه افراد را متقاعد کنیم؟
انسان به دو شیوه متقاعد می شود: در«شیوه ی اصلی» دریافت کننده پیام را جالب، مهم و با تقاضای خود مرتبط می بیند و هیچ چیزحتی سابقه ی ذهنی اش، مزاحم توجه دقیق به پیام نمی شود. در این شیوه افراد درگیر پردازش اطلاعاتی هستند که در محتوای پیام‌ها است و میزان تغییر نگرش آن‌ها بستگی به کیفیت استدلال‌های پیام دهنده دارد. در «شیوه پیرامونی» تلاش می‌شود با بهره گیری از اشخاص وسخنان هوشمندانه با لحنی جذاب و دل انگیز ضربات تهییج کننده ای بر مخاطبان وارد آورند و متقاعدسازی از طریق ترغیب و تهییج مخاطب صورت می گیرد.
روش های بازاریابی خود
برخی از قوانین و راه های بازاریابی خود به شرح ذیل می باشد:
روش ۱ ) در دسترس قرار دادن اطلاعات ارتباطی و اطلاعات مربوط به شرکت ، کالا و خدمات
روش 2) اولویت قرار دادن اطلاع رسانی درست و کمک به خریدار
روش 3) تشکیل جلسات و نشست های تخصصی
روش 4) به صورت مستمر از طریق وسایل ارتباط جمعی در معرض دید عموم مردم باشید
روش 5) دانسته های خود را با دیگران سهیم شوید
روش ۱ ) در دسترس قرار دادن اطلاعات ارتباطی و اطلاعات مربوط به شرکت ، کالا و خدمات
از آنجا که امروزه وسایل ارتباط جمعی بسیار گسترش پیدا کرده است بنابراین، لازم است که صاحبان کسب و کارهای مختلف از این امکانات استفاده کرده و بتوانند خودشان را از طریق راحت ترین و در دسترس ترین امکانات معرفی کنند. یکی ازابزارهایی که امروزه همه گیرتر و در دسترس تر از سایرین است. تلفن های همراه می باشد. نسل جدید تلفن های همراه امکانات ارتباطی وسیعی را فراهم کرده است و اقشار و گروه های مختلف امروزه از امکانات این گوشی ها استفاده می کنند. بنابراین از طریق طراحی سایت ها و صفحات اینترنتی دسترسی به اطلاعات خودتان را به شکل وسیعی در اختیار اقشار مختلف قرار دهید.
روش ۲ ) اولویت قرار دادن اطلاع رسانی درست و کمک به خریدار
سعی کنید اولین هدفتان در بازاریابی این باشد که به خریداران در زمینه نیاز آنها اطلاعات درست و راهنمایی های صحیح ارائه بدهید تا اینکه اولین مسئله شما مسئله فروش کالایتان باشد. در صورتی که بتوانید اعتماد مشتریان را از طریق اطلاعات صحیح و درستی که در اختیار آنها قرار می دهید و کمکی که به انتخاب درست آنها می کنید به دست آورید ، مشتریان به احتمال بیشتری راغب به خرید از شما می شوند و با اعتماد بیشتری خرید می کنند.
روش ۳ ) تشکیل جلسات و نشست های تخصصی
هر از چند گاهی سعی کنید جلسات و نشست هایی را در مورد بازاریابی تشکیل داده و به صورت مستقیم و رو در رو با مخاطبان خود به گفتگو بپردازید. حتی اگر برای شما و یا گروهی از مخاطبانتان امکان گفتگوی رو در رو وجود ندارد می توانید با انتشار فایلهای تصویری به گفتگو با آنها بپردازید و آنها را نسبت به ایده ها و تخصص خودتان آگاه کنید. به جز جلسات و همایش هایی که به صورت رسمی،شما می توانید از طریق جلسات غیر رسمی مانند: مهمانی ها برای ارتباط با مخاطبان استفاده کرده و با ارتباط نزدیک در آنها احساس اعتماد و صمیمت بیشتری ایجاد کنید. این روابط دوستانه موجب حسن شهرت و آشنایی بهتر با شما شده و چه بسا بسیاری از آشنایی ها در این جلسات و گردهمایی ها موجب بستن قراردادهای کاری بسیار خوبی باشد.
روش 4 ) به صورت مستمر از طریق وسایل ارتباط جمعی در معرض دید عموم مردم باشید
سعی کنید از طریق وسایل و ابزارهای ارتباط جمعی که وجود دارد خودتان را به شکل مستمر و دائمی در معرض دید عموم قرار داده و معرفی کنید. در صورتی که افراد به شکل مستمر و از طریق رسانه های مختلف با شما مواجه شوند بنابراین احتمال اینکه در ذهن مخاطب ماندگار شوید و یا تمایل به برقراری ارتباط با شما پیدا کنند بیشتر خواهد بود. با افرادی که در حوزه خبر و اطلاع رسانی فعالیت می کنند ارتباط خوبی برقرار کرده و همیشه با تعدادی از آنها در ارتباط باشید. با افزایش شبکه های اجتماعی می توانید از این شبکه ها با تولید محتوای خوب بمانند مقالات آموزشی، تولید پادکست یا حتی کلیپ، با کمترین هزینه بیشترین بهره را ببرید.
روش 5 ) دانسته های خود را با دیگران سهیم شوید
یکی از راههای اصلی جذب مخاطبان این است که شما تخصص و دانش خود در زمینه خاصی که دارید در اختیار آنها قرار دهید. هر چه بتوانید مطالبی را تهیه کنید که افراد بیشتری به آن احتیاج دارند و از شبکه های ارتباطی استفاده کنید که اغلب افراد امکان استفاده از آنها را دارند ، افراد بیشتری را جذب کسب و کار خود می کنید. یکی از راههای هوشمندانه این است که موضوعات و مسائلی که اغلب خریداران با آن مواجه هستند را تشخیص دهید و راه حل آنها را با توجه به تخصصی که دارید در سایت شخصی خود منتشر کنید. در این صورت نه تنها مشتریان دائمی خود را حفظ خواهید کرد بلکه افراد و مخاطبان جدید بیشتری نیز جذب خواهند شد که این خود در معرفی بیشتر و موفقیت شما نقش زیادی خواهد داشت.

نتیجه گیری
بازاریابی خود انسان را به مثابه یک محصول می داند. با تمامی ویژگی‌های آن و در نتیجه قابل ارائه و قابل فروش. برند سازی محصولی به نام انسان به دلیل ویژگی‌های ذاتی منحصربه فرد هر یک از انسان ها می تواند ساده تر از سایر محصولات انجام شود، به شرط اینکه مسیرهای برندسازی به درستی طراحی و اجرا شوند. بخش مهمی از بازاریابی خود علاوه بر برندسازی به عنوان اقداماتی بر روی خود محصول، هنر ارائه خود می‌باشد که شامل اقداماتی است که بر روی مشتریان و بازارهای هدف انجام می شود. تمامی تکنیک‌های نفوذپذیری، متقاعد سازی، تاثیر گذاری و جذابیت بخش‌هایی از هنر ارائه‌ی خود هستند که لازمه ی نتیجه بخشی آنها، نفوذ در پاردایم های ذهنی مشتریان و تغییر داده های درونی آنهاست.
خوب حالا بدرد ما هم می خورد؟
اگر در مسیر فرایند برندسازی شخصی قرار دارید، برندسازی شخصی به شما کمک می‌کند:
● به تکمیل شغلی برسید،
● به مسئولین استخدام این پیام را می‌رساند که چرا بهترین گزینه برای استخدام هستید،
● تصمیم‌گیری برای استخدام را آسانتر می‌کند،
● شما را سریعتر به شغلی که بیشترین تناسب را با شما دارد، می‌رساند.
مثال
در این زمینه می توان همه ی افراد معروف را نام برد از فلیپ کاتلر گرفته تا ست گادین، دکتر روستا و دکتر درگی و پروفسور صانعی … که بخاطر نامشان کتاب ها، سخنرانی ها و … را از آنها تهیه می کنیم.
اما مثال جالب تر آنتونی رابینز است. در یکی از کتاب های ایشان می خواندم که برای بازاریاب کتاب خودش اول نام خودش را بر سر زبان ها انداخت …

من
سعید جهاندیده
قـوی سپید بازاریابی
هستم
عاشق، جذاب، وفادار، روحیه همکاری بالا
دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)
طراح دیجیتال/مشاور تبلیغات/ بازاریابی

از همه ی شما سپاسگزارم

سایت: saeed-jahandide.ir
شبکه های مجازی:@saeed_jahandide
تلفن: 09012332394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.